Percepcja
Jest to pojęcie obejmujące postrzeganie zmysłowe oraz umiejętność przetwarzania bodźców. Umożliwia różnicowanie jakości i intensywności bodźców i odbioru ich w zależności od okoliczności i dotychczasowych doświadczeń.
NOWORODEK
- reaguje na zdecydowanie działanie i ostre bodźce dźwiękowe i słuchowe
Noworodek reaguje poprzez odruchowe zamknięcie powiek, marszczenie czoła i grymasy twarzy. Obecny jest odruch Moro, przy którym otwiera usta, ręce wędrują ku górze a palce ulegają wachlarzykowatemu wyprostowi. Następnie dochodzi do zamknięcia ust i przeniesienia rąk do przodu. po koniec pierwszego miesiąca życia stwierdzamy umiejętność śledzenia wzrokiem grzechotki w zakresie po 45 stopni w obie strony.
KONIEC 2 i 3 MIESIĄCA
- śledzenie wzrokiem przedmiotu od jednego kąta oka do drugiego oka
- reakcja na dźwięk dzwonka przez zatrzymanie spojrzenie
Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotem i obraca równocześnie główką
KONIEC 4 MIESIĄCA
- obserwowanie przedmiotu w swojej ręce
KONIEC 5 MIESIĄCA
- szukanie źródła szeleszczącego dźwięku przez obracanie główki
Dziecko kieruje główkę w stronę źródła dźwięku. Reakcja powinna być obustronna, jakakolwiek różnica w reakcji po obu stronach wymaga wykluczenia zaburzeń narządu słuchu
KONIEC 6 MIESIĄCA
- obserwowanie przedmiotu, który upadł
Najlepiej zaobserwować reakcje dziecka trzymając je na kolanach siedząc przy stole. Dziecko śledzi przedmiot leżący na blacie a przy przesuwaniu go wodzi wzrokiem. W chwili upadku przedmiotu na podłogę dziecko spogląda za krawędź stołu.
KONIEC 7 i 8 MIESIĄCA
- próby przyciągnięcia przedmiotu
Dziecko stara się przyciągnąć do siebie ciekawy przedmiot, który może dosięgnąć jedynie przez zmianę położenia. Zauważymy pochylanie się do przodu i wyciąganie rąk w kierunku zabawki
KONIEC 9 MIESIĄCA
- dostrzeganie przedmiotów znajdujących się w pojemnikach
Dziecko spogląda do wnętrza pojemnika i po zauważeniu przedmiotu sięga po niego
KONIEC 10 i 11 MIESIĄCA
- celowe wyrzucanie zabawek
- dotykanie wskazicielem poszczególnych elementów przedmiotu ( zabawki)
Dziecko z dużym rozmachem wyrzuca przedmioty sprawiając sobie przy tym dużo radości. Zauważanie pojedynczych przedmiotów i próby zbadania dotykiem świadczą o rozwoju różnicowania postrzegania.
KONIEC 12 MIESIĄCA
- przyciąganie zabawek za sznurek
- wrzucanie przedmiotów do pojemnika
Dziecko pociągając za sznurek śledzi jak przedmiot zbliża się do niego. Potwierdza to dużą koordynację wzrokową i dotykową.