Menu
Zaloguj się Zarejestruj się Napisz do nas O nas

Percepcja

perceptionJest to pojęcie obejmujące postrzeganie zmysłowe oraz umiejętność przetwarzania bodźców. Umożliwia różnicowanie jakości i intensywności bodźców i odbioru ich w zależności od okoliczności i dotychczasowych doświadczeń.

NOWORODEK
– reaguje na zdecydowanie działanie i ostre bodźce dźwiękowe i słuchowe

Noworodek reaguje poprzez odruchowe zamknięcie powiek, marszczenie czoła i grymasy twarzy. Obecny jest odruch Moro, przy którym otwiera usta, ręce wędrują ku górze a palce ulegają wachlarzykowatemu wyprostowi. Następnie dochodzi do zamknięcia ust i przeniesienia rąk do przodu. po koniec pierwszego miesiąca życia stwierdzamy umiejętność śledzenia wzrokiem grzechotki w zakresie po 45 stopni w obie strony.

KONIEC 2 i 3 MIESIĄCA
– śledzenie wzrokiem przedmiotu od jednego kąta oka do drugiego oka
– reakcja na dźwięk dzwonka przez zatrzymanie spojrzenie

Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotem i obraca równocześnie główką

KONIEC 4 MIESIĄCA
– obserwowanie przedmiotu w swojej ręce

KONIEC 5 MIESIĄCA
– szukanie źródła szeleszczącego dźwięku przez obracanie główki

Dziecko kieruje główkę w stronę źródła dźwięku. Reakcja powinna być obustronna, jakakolwiek różnica w reakcji po obu stronach wymaga wykluczenia zaburzeń narządu słuchu

KONIEC 6 MIESIĄCA
– obserwowanie przedmiotu, który upadł

Najlepiej zaobserwować reakcje dziecka trzymając je na kolanach siedząc przy stole. Dziecko śledzi przedmiot leżący na blacie a przy przesuwaniu go wodzi wzrokiem. W chwili upadku przedmiotu na podłogę dziecko spogląda za krawędź stołu.

KONIEC 7 i 8 MIESIĄCA
– próby przyciągnięcia przedmiotu

Dziecko stara się przyciągnąć do siebie ciekawy przedmiot, który może dosięgnąć jedynie przez zmianę położenia. Zauważymy pochylanie się do przodu i wyciąganie rąk w kierunku zabawki

KONIEC 9 MIESIĄCA
– dostrzeganie przedmiotów znajdujących się w pojemnikach

Dziecko spogląda do wnętrza pojemnika i po zauważeniu przedmiotu sięga po niego

KONIEC 10 i 11 MIESIĄCA
– celowe wyrzucanie zabawek
– dotykanie wskazicielem poszczególnych elementów przedmiotu ( zabawki)

Dziecko z dużym rozmachem wyrzuca przedmioty sprawiając sobie przy tym dużo radości. Zauważanie pojedynczych przedmiotów i próby zbadania dotykiem świadczą o rozwoju różnicowania postrzegania.

KONIEC 12 MIESIĄCA
– przyciąganie zabawek za sznurek
– wrzucanie przedmiotów do pojemnika

Dziecko pociągając za sznurek śledzi jak przedmiot zbliża się do niego. Potwierdza to dużą koordynację wzrokową i dotykową.